Servicekosten
Als u in een appartementencomplex woont, betaalt u als huurder maandelijks een bedrag voor algemene kosten. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor de schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes of een huismeester. We noemen dit servicekosten.
Welk bedrag u precies aan servicekosten moet betalen, staat in uw huurcontract. Elk jaar ontvangen de huurders van een complex afrekening. Dat is een kostenoverzicht van de servicekosten van het voorgaande kalenderjaar.
Per 1 januari 2026 verandert de manier waarop de huurtoeslag wordt berekend. Vanaf die datum is het niet meer mogelijk om huurtoeslag aan te vragen over de servicekosten.
Meer weten...
De afrekening servicekosten wordt elk jaar voor 1 juli verstuurd. De afrekening is van de periode dat u er gewoond heeft in het voorgaande jaar.
De servicekosten verrekenen we aan de hand van de werkelijk gemaakte kosten. Vooraf maken we een inschatting van de kosten en stellen we een voorschot vast. Soms zijn de werkelijke kosten hoger. De oorzaken zijn bijvoorbeeld een hoger tarief van het energiebedrijf of een hoger energieverbruik.
Voor het betalen van het bedrag van de afrekening van de servicekosten kunt u een betalingsregeling treffen. Vraag onze huuradministratie naar de mogelijkheden:
- per mail: huuradministratie@thius.nl
 - per telefoon: 0344-61 41 06
 
U kunt contact opnemen met onze afdeling Huurincasso. Zij zijn tijdens kantoortijden telefonisch bereikbaar via 0344-61 41 06 (keuze 2) of stuur een mail naar huurincasso@thius.nl
U kunt naar de mogelijkheden voor een betalingsregeling vragen bij onze afdeling Huuradministratie:
- per mail: huuradministratie@thius.nl
 - telefonisch op werkdagen: 0344-61 41 06, kies 2
 - door een regeling aan te vragen via Mijn Thius
 
De servicekosten worden na een kalenderjaar afgerekend.